Konijnenvlees ondergewaardeerd product

Belg besteed in 2016 maar 2,20€ aan konijn

De aankoop van konijnenvlees daalt sterker dan van andere vleessoorten. Het zijn vooral gezinnen en jongeren die afhaken. Konijnenvlees kampt namelijk met een verouderd imago. Veel mensen zien recepten met konijn als iets traditioneel, een gerecht op ‘grootmoeders wijze’ dus. Verder heeft ook de hoge aaibaarheidsfactor van het dier een grote invloed, zeker bij gezinnen met kinderen. Konijnenvlees neemt hierdoor nog slechts minder dan 1% van het totale vleesvolume in. Binnen de dalende vleesmarkt deed konijn het vorig jaar ook slechter (-16%) dan gemiddeld (-5%). Het aantal kopers van konijn blijft intussen verder dalen. In 2016 kochten 18 op 100 Belgische gezinnen minstens één keer konijnenvlees en het aantal kopers is sinds 2002 gehalveerd. De gemiddelde Belg besteedde in 2016 dan ook slechts 2,20 euro aan konijnenvlees. Dit alles blijkt uit gegevens van verschillende marktonderzoeken zoals het onderzoek in opdracht van VLAM van GfK Belgium dat het aankoopgedrag van 5.000 Belgische gezinnen bestudeert.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
05 december 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine