Vers van 't veld verovert de Vlaming
Hoeve en boerenmarkt bewijzen kracht van de korte keten in 2024
Lokale voeding is aan een comeback bezig. In 2024 zetten Vlamingen opnieuw massaal koers richting de hoevewinkel en boerenmarkt. Dat blijkt uit een marktonderzoek van YouGov en iVox, in opdracht van VLAM. Cijfers tonen aan dat niet alleen bestedingen per aankoop sterk zijn toegenomen, maar ook dat het marktaandeel van deze lokale verkooppunten opnieuw groeit. De korte keten is niet langer een niche, maar een bewuste keuze in een tijd van voedselinflatie, hernieuwd vertrouwen en zin voor herkomst.
Sterke groei in hoeveverkoop en boerenmarkten
De Vlaamse consument vindt steeds vaker de weg naar de hoevewinkel en boerenmarkt. Volgens het marktonderzoek is de omzet van hoeveverkoop in 2024 met maar liefst 32% gestegen. De boerenmarkten doen het ook goed met een omzetgroei van 14%. Gemiddeld gaven bezoekers van hoevewinkels 4 euro meer uit per aankoop dan het jaar ervoor, wat neerkomt op 19,20 euro per bezoek. De boerenmarkt noteerde gemiddeld 18,60 euro per bezoek.
Samen nemen de hoevewinkel en boerenmarkt 1,3% van de distributie van verse voeding in Vlaanderen voor hun rekening.

Kentering na jaren van terugval
Na de opflakkering tijdens de coronacrisis en een terugval in 2021-2023 omwille van hoge voedselinflatie en prijsbewust shoppen, lijken de korte keten-aankopen in 2024 opnieuw in de lift te zitten. De omzet van de hoeveverkoop overtreft zelfs het niveau van voor corona. Boerenmarkten, die in 2020 tijdelijk verboden waren, tonen sinds 2021 een constante stijging.
Hoewel het succes toeneemt, blijft kennis een drempel. Dat benadrukt ook Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns: ”Op ontdekking gaan in je buurt en de verschillende vormen van korte keten van dichtbij ervaren, is dé manier om de troeven van de korte keten te leren kennen en helpt om misvattingen weg te werken. Uit onderzoek van iVox uit 2024 in opdracht van VLAM blijkt immers dat de helft van de Vlamingen het gevoel heeft te weinig kennis te hebben om rechtstreeks aan te kopen bij de boer."
Populaire producten
De sterspelers in de korte keten zijn klassieke hoeveproducten zoals aardappelen, Jonagored-appelen, witte asperges, Doyenne du Comice-peren en grondwitloof. Vooral de grote aardappelverpakkingen (>5 kg) doen het goed: 28% van die verkoop loopt via de korte keten.
Bijzonder is ook het aandeel biologische producten: bijna één op de drie producten in hoevewinkels en op boerenmarkten is van biologische oorsprong. Maar de grootste omzetmaker op de hoeve in 2024 was dan weer vlees (24%), gevolgd door groenten, fruit en zuivel.
Wie koopt waar en wat?
Uit het onderzoek blijkt dat gepensioneerden de belangrijkste klant zijn bij zowel hoevewinkels als boerenmarkten. Gezinnen met kinderen volgen als tweede grootste klantengroep.
Het assortiment varieert per doelgroep:
- Jonge singles (<40 jaar) kiezen vooral voor groenten, fruit en eieren;
- Gezinnen en oudere consumenten uit lagere sociale klassen kopen vooral vlees en aardappelen;
- Oudere singles (40-65 jaar) gaan vaker voor zuivel en 'overige' producten zoals vis, brood en wijn;
- Welgestelde gepensioneerden kopen op de boerenmarkt opvallend vaak fruit en gevogelte.


