Groenten & fruit Partnercontent

Vers van 't veld verovert de Vlaming

Hoeve en boerenmarkt bewijzen kracht van de korte keten in 2024

Startschot van de week van de korte keten
v.l.n.r.: Bavo en Isabelle De Cuyper-Vandenbroucke, Filip Fontaine, Jo Brouns, Joke Schauvliege

Lokale voeding is aan een comeback bezig. In 2024 zetten Vlamingen opnieuw massaal koers richting de hoevewinkel en boerenmarkt. Dat blijkt uit een marktonderzoek van YouGov en iVox, in opdracht van VLAM. Cijfers tonen aan dat niet alleen bestedingen per aankoop sterk zijn toegenomen, maar ook dat het marktaandeel van deze lokale verkooppunten opnieuw groeit. De korte keten is niet langer een niche, maar een bewuste keuze in een tijd van voedselinflatie, hernieuwd vertrouwen en zin voor herkomst.

Sterke groei in hoeveverkoop en boerenmarkten

De Vlaamse consument vindt steeds vaker de weg naar de hoevewinkel en boerenmarkt. Volgens het marktonderzoek is de omzet van hoeveverkoop in 2024 met maar liefst 32% gestegen. De boerenmarkten doen het ook goed met een omzetgroei van 14%. Gemiddeld gaven bezoekers van hoevewinkels 4 euro meer uit per aankoop dan het jaar ervoor, wat neerkomt op 19,20 euro per bezoek. De boerenmarkt noteerde gemiddeld 18,60 euro per bezoek. 

Samen nemen de hoevewinkel en boerenmarkt 1,3% van de distributie van verse voeding in Vlaanderen voor hun rekening.

Evolutie omzet rechtstreekse verkoop hoeve en boerenmarkt

Kentering na jaren van terugval

Na de opflakkering tijdens de coronacrisis en een terugval in 2021-2023 omwille van hoge voedselinflatie en prijsbewust shoppen, lijken de korte keten-aankopen in 2024 opnieuw in de lift te zitten. De omzet van de hoeveverkoop overtreft zelfs het niveau van voor corona. Boerenmarkten, die in 2020 tijdelijk verboden waren, tonen sinds 2021 een constante stijging.

Hoewel het succes toeneemt, blijft kennis een drempel. Dat benadrukt ook Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns: ”Op ontdekking gaan in je buurt en de verschillende vormen van korte keten van dichtbij ervaren, is dé manier om de troeven van de korte keten te leren kennen en helpt om misvattingen weg te werken. Uit onderzoek van iVox uit 2024 in opdracht van VLAM blijkt immers dat de helft van de Vlamingen het gevoel heeft te weinig kennis te hebben om rechtstreeks aan te kopen bij de boer."

Populaire producten

De sterspelers in de korte keten zijn klassieke hoeveproducten zoals aardappelen, Jonagored-appelen, witte asperges, Doyenne du Comice-peren en grondwitloof. Vooral de grote aardappelverpakkingen (>5 kg) doen het goed: 28% van die verkoop loopt via de korte keten. 

Bijzonder is ook het aandeel biologische producten: bijna één op de drie producten in hoevewinkels en op boerenmarkten is van biologische oorsprong. Maar de grootste omzetmaker op de hoeve in 2024 was dan weer vlees (24%), gevolgd door groenten, fruit en zuivel. 

Wie koopt waar en wat?

Uit het onderzoek blijkt dat gepensioneerden de belangrijkste klant zijn bij zowel hoevewinkels als boerenmarkten. Gezinnen met kinderen volgen als tweede grootste klantengroep. 

Het assortiment varieert per doelgroep: 

  • Jonge singles (<40 jaar) kiezen vooral voor groenten, fruit en eieren;
  • Gezinnen en oudere consumenten uit lagere sociale klassen kopen vooral vlees en aardappelen;
  • Oudere singles (40-65 jaar) gaan vaker voor zuivel en 'overige' producten zoals vis, brood en wijn;
  • Welgestelde gepensioneerden kopen op de boerenmarkt opvallend vaak fruit en gevogelte.
Assortiment op de hoeve gekocht per levensfase
Assortiment op de boerenmarkt gekocht per levensfase
2/2

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Emma Macker20 mei 2025
company corner

VLAM

SIMON BOLIVARLAAN 17 bus 411, BRUSSEL 1000Meer info
Marketing & communicatieTuin speciaalzaakTuinmateriaal
Print Magazine

Recente Editie
05 december 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine