DIT VOND U VAN ISH 2019
BEZOEKERS AAN HET WOORD
Niet alleen onze mening telt. Misschien bent u ook wel benieuwd naar wat uw collega's van de beurs dachten, of wilt u even polsen of het voor u interessant is om in 2021 zelf naar Frankfurt te trekken? Wij legden ons oor daarom te luister bij enkele installateurs en bezoekers. Wil u graag ook uw mening over de beurs kwijt? Dat kan! Een mailtje naar bladmanager Elise Noyez volstaat.
"ONTWIKKELINGEN IN SANITAIR FOCUSSEN OP ESTHETIEK"
Christine Driesmans is zaakvoerder van het familiebedrijf Driesmans Sanitair, Keukens & Dressings. Samen met haar broer en medezaakvoerder Dirk en een medewerker van het verkoopteam trekt ze voor elke editie van ISH een aantal dagen naar Frankfurt.
“We zijn nog nooit teleurgesteld naar huis gekomen”, zegt Christine Driesmans. “ISH is voor ons de referentiebeurs om onszelf en onze toonzaal op de komende jaren voor te bereiden.” Dat het allemaal maar toekomstmuziek zou zijn, is volgens Christine Driesmans dan ook niet voor alle sectoren even waar. “In de sanitairwereld gaat alles veel sneller. Ook fabrikanten spelen directer op elkaar in: als de ene iets uitbrengt, zal de andere gauw volgen. Natuurlijk wordt niet alles dat op de beurs staat ook meteen uitgebracht, maar in grote lijnen toont het wel waar we naartoe gaan.”
Dat wil echter niet zeggen dat Driesmans alle trends ook blindelings volgt. “We zagen dit jaar bijvoorbeeld heel veel kleur in de badkamer. Wat betreft het kraanwerk zijn we daar helemaal in mee, maar ik denk niet dat de Belg al klaar is voor het gekleurde porselein dat we op de beurs zagen.” De belangrijkste innovaties waren volgens Christine Driesmans in ieder geval van esthetische aard. “We zien steeds meer drukknoppen, maar verder verandert er op technisch vlak weinig.”
"STEEDS MEER INTERACTIE"
Frank Salomon, zaakvoerder van bvba Salomon-De Vuyst in Ronse, trok voor één dag naar Frankfurt. Net als twee jaar geleden deed hij dat op uitnodiging van een partner-fabrikant.
Markant is volgens Salomon de mate waarin ISH zich op de toekomst richt. “De meeste producten die er worden voorgesteld, zijn nog niet beschikbaar – zeker nog niet in België. Dat is natuurlijk jammer.” Toch wist de zaakvoerder ook enkele actuele trends op te pikken. “Via apps en Home Assistants wordt er naar nóg meer interactie gestreefd. In de verwarming pasten wij dat al toe, maar het gaat steeds verder en ook in de badkamer wordt er nu op een geconnecteerde manier met geuren, kleuren en sferen gespeeld.”
“Een andere trend in de badkamer is het zwarte lakwerk. Dat is stijlvol, maar het zal vooral belangrijk zijn hoogwaardige producten te kiezen. Anders voorzie ik nog problemen met krassen of afpellen.”
