Kantelpunt in Internet of Things voor de consument
Christian Deilmann, medeoprichter en CPO van tado°

De smart home en - heating sector evolueert van een niche markt naar een massamarkt. De sector wordt gestuurd door grote verticale marktspelers, smart home platformen van wereldwijde internetbedrijven en energiebedrijven die evolueren van grondstofleveranciers naar energie service bedrijven. Daarnaast zijn er veranderingen in wetgevingen die energie-efficiënte gebouwen promoten waarbij slimme verwarming een belangrijke rol kan spelen. Voor een geweldige gebruikerservaring moeten bedrijven in het algemene belang samenwerken. Bedrijven met gesloten smart home-platformen en een verscheidenheid aan eigen producten hinken achterop. Ze moeten streven naar integratie en nauw samenwerken met toonaangevende verticale marktleiders op het gebied van klimaatbeheer, beveiliging, entertainment, etc.
Om onze C02-voetafdruk te verkleinen en de klimaatdoelstellingen te bereiken, spelen slimme verwarming en koeling een grote rol. Zo kan het gebruik van slimme thermostaten tot 31% op energieverbruik besparen. Slim verwarmen en koelen kan ook zorgen voor een revolutie in de manier waarop energie opgeslagen en gedistribueerd wordt om verspilling te verminderen, de nationale netten efficiënter te beheren, de vraag tijdens piekmomenten beter op te vangen en de bijhorende extra kostprijs te vermijden. Voor de consument zullen de productiviteitswinsten op de achtergrond plaatsvinden voor maximaal comfort en energiebesparingen thuis; bedrijven zullen profiteren van lagere overheadkosten; terwijl het milieu de grootste winnaar zal zijn.