Drukste spoortunnel van het land krijgt nieuw ventilatiesysteem
Nieuwe wind door Brusselse Noord-Zuidverbinding

Infrabel en TUC RAIL leggen momenteel de laatste hand aan de moderniseringswerken van de Brusselse Noord-Zuidverbinding die in 2014 van start gingen. De komende weken wordt het enorme ventilatiesysteem, dat onder meer uit dertien reuzeventilatoren bestaat, volledig vernieuwd en uitgerust met een snel en slim rookafvoersysteem. Eind 2018, wanneer deze werken klaar zijn, beantwoordt de Noord-Zuidverbinding aan bijzonder strikte veiligheidsnormen. De Noord-Zuidverbinding werd in 1952 officieel in gebruik genomen en is het belangrijkste knooppunt van het Belgische spoorwegnet. Aangezien de treinen toen nog op stoom en diesel reden, werden er bij de bouw van de tunnel drie ventilatie-eenheden voorzien aan de uiteinden van de perrons van het station Brussel-Centraal en het station Brussel-Congres. Elke unit bestaat uit drie tot vijf ventilatoren van 3 meter diameter. De ventilatoren bleken echter niet krachtig genoeg om ook rook af te voeren. In oktober 2017 startten Infrabel en TUC RAIL daarom met de vervanging van het verouderde ventilatiesysteem. De nieuwe ventilatoren werden omwille van de smalle doorgangen in verschillende stukken ter plaatse gebracht en gemonteerd. Ze zijn niet alleen zes keer krachtiger dan hun voorgangers maar kunnen zowel lucht aanzuigen als rook afvoeren, wat van groot belang is bij een eventuele brand in de tunnel. Deze zomer zijn de twee ventilatie-eenheden in Brussel-Centraal aan de beurt. Ten slotte moet het gehele systeem nog worden getest, waarna het eind 2018 volledig in gebruik wordt genomen.