De belg houdt van zijn stukje vlees
Meer dan de helft van de Belgen (56 procent) eet minstens 4 keer per week vlees (inclusief gevogelte), dat blijkt uit een onderzoek van iVOX en GfK Belgium in opdracht van VLAM. Vlees eten zit in onze routine en het behoort bovendien tot de eetcultuur. Daarnaast zijn ook smaak en voedzaamheid belangrijke redenen van de Belg om voor vlees te kiezen.
vleesliefhebber
In 2022 kocht de Belg 4,2 kg rundvlees, 5,8 kg varkensvlees, 0,5 kg kalfsvlees, 5,7 kg mengelingen van voornoemde verse vleessoorten, en 8,9 kg vers gevogelte om thuis te verbruiken. Op langere termijn zien we een lichte verschuiving van varkens- en rundvlees (en mengelingen) naar gevogelte en vegetarische vleesvervangers, hoewel het verbruik van rund- en varkensvlees samen de laatste jaren wel standhoudt. Vlees blijft een belangrijke eiwitbron. 57 procent van de Belgen let bij zijn aankoop van vers vlees op de herkomst. 94 procent daarvan heeft een voorkeur voor inlands vlees. Dit blijkt uit onderzoek van iVOX en GfK Belgium, uitgevoerd in februari 2023 in opdracht van VLAM.
vlees hoort bij de belgische eetcultuur
De Belg houdt van een stukje vlees (inclusief gevogelte). De belangrijkste redenen daarvoor zijn de smaak en de veelzijdigheid van vlees, de gewoonte om vlees te eten en de voedzaamheid ervan. 86 procent van de Belgen houdt van de smaak van vlees en 68 procent zegt dat vlees sterk ingebakken zit in zijn voedingsgewoonte. Vlees eten is voor de meeste Belgen een routine en hoort bij onze Belgische eetcultuur. 69 procent van de ondervraagden zegt dat vlees voedzaam is en past in een gezond voedingspatroon.
In februari 2023 verklaarde 56 procent van de Belgen minstens 4 keer per week vlees (inclusief gevogelte) te eten tegenover 52 procent in 2018 (op basis van gelijkaardig onderzoek van iVOX). De Belg wisselt vlees af met vis, week- en schaaldieren, vegetarische vleesvervangers, of neemt een maaltijd zonder voornoemde producten.
Hoeveel vlees eet de belg
Wat het thuisverbruik van vers vlees betreft, hebben we precieze cijfers dankzij het consumentenpanel van GfK Belgium dat in opdracht van VLAM dagelijks de aankopen volgt van 6.000 Belgische gezinnen. Zo weten we dat de Belg in 2022 thuis 4,2 kg rundvlees at, 5,8 kg varkensvlees, 0,5 kg kalfsvlees, 5,7 kg mengelingen van voornoemde vleessoorten, en 8,9 kg gevogelte. Deze cijfers liggen in lijn met die van 2019 en zijn zelfs iets hoger voor varkensvlees en vleesmengelingen. De cijfers van 2020 en 2021 waren atypisch wegens corona – we aten toen veel vaker thuis – en laten we beter buiten beschouwing om de evolutie te bespreken.
Wat opvalt bij het thuisverbruik van vers vlees is dat we als gevolg van de hoge voedselinflatie (plus 8,4 procent in 2022) een versterkte trend zien van vleesaankopen bij de hard discounters Aldi en Lidl (17 procent volumeaandeel). De grote supermarkten blijven wel het belangrijkste kanaal waar de Belg vers vlees koopt (50 procent volumeaandeel). Verder stellen we vast dat de gestegen winkelprijzen de Belg vaker doen grijpen naar de goedkopere versnijdingen. De Belg eet niet alleen thuis maar neemt ook maaltijden buitenshuis. We stellen vast dat wanneer de Belg vlees at in 2022, hij dat 71 procent van de keren thuis deed en 29 procent van de keren elders. Deze cijfers komen overeen met die van 2019, vóór de coronacrisis.
belangrijke bron van eiwit
Er is veel aandacht voor eiwitdiversiteit op het bord. We hebben keuze uit verschillende opties: vlees, vis, week-, schaal- en schelpdieren, peulvruchten en vegetarische vleesvervangers. Op langere termijn zien we een lichte verschuiving van varkens- en rundvlees (en mengelingen) naar gevogelte en vegetarische vleesvervangers hoewel het verbruik van rund- en varkensvlees samen de laatste jaren wel standhoudt. Vis en week-, schaal- en schelpdieren vertonen een dalende trend in het thuisverbruik. Niet alleen het thuisverbruik van vers vlees en gevogelte kwam in 2022 hoger uit dan in 2019: ook bij vleeswaren en bij kant-en-klare maaltijden met vlees en gevogelte was het thuisverbruik in 2022 respectievelijk 1 procent en 8 procent hoger dan in 2019.
voorkeur lokaal
57 procent van de Belgen let bij zijn aankoop van vers vlees op de herkomst. 94 procent daarvan heeft een voorkeur voor inlands vlees: ze hebben er vertrouwen in en willen de inlandse economie steunen door voor Belgisch vlees te kiezen. Het korte transport van producent tot consument is de belangrijkste milieudrijfveer om voor inlands vlees te kiezen.

