naar top
Menu
Logo Print

CONTINUE MONITORING MET SLIMME VERMOGENSSCHAKELAARS

Opportuniteit om extra omzet te genereren bij kmo's?

Als elektricien hebben we eigenlijk betrekkelijk weinig contact met kmo-nieuwbouwklanten nadat hun elektriciteit is geplaatst. Enkel bij een depannage of een gevoelige uitbreiding van de installatie (een PV-systeem bijvoorbeeld) komen we nog binnen bij die klanten. Zodra de installatie in gebruik werd genomen en naar behoren werkt, is de kous af. Dat is jammer. Nieuwe evoluties zoals slimme vermogensschakelaars openen nu evenwel mogelijkheden om daarin verandering te brengen. We vertellen hoe dit in zijn werk gaat.

DE SLIMME VERMOGENSSCHAKELAAR

Een vermogensschakelaar heeft sinds mensenheugenis dezelfde functie: het beschermen van installaties en personen tegen gevaarlijke kortsluitstromen. Die puur beschermende functie krijgt er echter stilaan een belangrijke uitbreiding bij: realtimeopvolging, aanpassing en communicatie van belangrijke gebeurtenissen. Net die extra feature zal toelaten om extra omzet te creëren, maar eerst staan we nog even stil bij de werking van een vermogensschakelaar.

COMMUNICATIE MAAKT COMPONENT SLIM

Maar liefst vijftig miljard toestellen zullen tegen 2020 met het internet verbonden zijn. De tijd dat een vermogensschakelaar een 'domme' component was die enkel bij gevaar kon uitschakelen, ligt al een tijdje achter ons. Dankzij enkele evoluties worden ze regelrecht het 'Industry of Things'-tijdperk in gekatapulteerd. Dit doen ze door uitgebreide communicatiemogelijkheden aan te bieden, waardoor de weg openligt voor continu monitoring, door preventieve acties te ondernemen en waarschuwing op afstand te geven bij problemen. Daarbij wordt onder andere van de smartphone en het internet als communicatiemiddelen gebruikgemaakt. Stel dat er in een bedrijf een kritiek proces is dat moet blijven doorlopen tijdens de nacht of in het weekend. Denk bijvoorbeeld terug aan de koelinstallatie van de slager. Wat als er hier op zaterdagavond iets fout loopt, waardoor de vermogensschakelaar uitvalt? Bij componenten die niet communiceren, wordt dit pas op maandagmorgen ontdekt, met alle gevolgen van dien voor de betrokken goederen. Dit kan voorkomen worden door de nieuwe communicatiemogelijkheden van vermogensschakelaars. De mogelijkheden volgen hieronder op een rijtje.

Logging van events: wat is er gebeurd?

Uitgebreide realtimezelfdiagnose: waarom is het gebeurd?

Predictieve maatregelen bieden gemakkelijk te interpreteren gegevens en integratie: hoe kan ik voorkomen dat het nog gebeurt?

Toestand in één oogopslag op de smartphone: belastingniveaus, algemene toestand, waarschuwingen, alarmmeldingen, instellingen.

Plaatselijke meldingen in de elektrische ruimte op de smartphone via draadloze verbinding, op het display van het laagspanningsbord, meldingen op afstand in een controlekamer van een bedrijf en om het even waar dankzij de ingebouwde internetverbinding.

ELEKTRICIEN ALS DIENSTENLEVERANCIER

Hier kan de elektricien op de proppen komen als dienstenleverancier, weg van de traditionele rol van pure 'componentenplaatser'. Steeds minder bedrijven willen namelijk nog zelf hun technische installatie beheren. Er zijn zelfs steeds meer kmo's die geen eigen technische dienst meer hebben, wegens te weinig geschikt technisch personeel in de streek of te dure operationele kosten. Bij de kleinere zelfstandige ondernemingen (bakkers, slagers, voedingswinkels, warenhuizen enzovoort) geldt dat zelfs nog meer; zij hebben sowieso geen technisch personeel in dienst. Zij willen echter evengoed een stuk zekerheid over hun installatie hebben. Die zekerheid kan de professional hen nu bieden door alles voor hen te gaan opvolgen.

De voordelen voor de klanten en de elektro-installateur zijn legio. De meldingen van events en van de algemene toestand kunnen worden ingezet bij predictieve acties en conditionmonitoring. Zo kan de klant op tijd worden gewaarschuwd als de events wijzen op een dieper liggend probleem. Misschien is er een verzwaring van de installatie nodig, en uiteraard is men dan de aangewezen persoon om die te gaan plaatsen. Zo kan men extra omzet genereren. Ook curatief kunnen deze nieuwe opties nuttig zijn echter. Bij stroomuitval kunnen kritische (of minder kritische) processen snel weer heropgestart worden, want men is direct op de hoogte via de automatische melding via e-mail of smartphone. De toevoer kan snel en op een veilige manier worden hersteld, eveneens via de smartphone. De belangrijkste gegevens van vóór de uitschakeling (metingen, beveiligingsinstellingen) worden opgeslagen, zelfs zonder voeding. Bovendien krijgt men ook duiding over de basisoorzaak, de stap-voor-stapherinschakeling van de vermogensschakelaar en het herstel van de stroomtoevoer. Dat laat toe om bij een uitval grondig te gaan analyseren water precies fout liep, en de klant op weg te helpen bij de aanpassing van zijn installatie. Ook kan men zijn klanten periodiek inlichten over de toestand van zijn installatie. En ondertussen hoort de installateur misschien ook of er nieuwe noden zijn …